Infowebinar 9.mai 2024
I webinaret treffer du flere av våre samarbeidspartnere og får nyttig informasjon om sertifiseringen som digital helseveileder.
Info til Rådet for psykisk helse
Her ser dere opptak av to forelesninger med litt ulik presentasjonsform. Det er for å vise at ulike former for formidling kan fungere, og at dere har valgfrihet med tanke på hvordan dere former deres undervisning.
Jeg har også lagt inn læringsmålene fra LFO og LHL, så dere ser eksempler på det.
Studentene har også fått skriftlig pensum av ulik karakter - både artikler, pasientbrosjyrer, podkaster og annet har vært benyttet. Her er det også mange muligheter, og vi jobber sammen med å etablere et undervisningsopplegg som sikrer god og relevant læring for studentene. Det er viktig at dere føler dere trygge på at helseveilederne har kompetansen de trenger for å veilede mennesker med psykiske utfordring på en individuelt tilpasset, helhetlig og virkningsfull måte.
Læringsmål LFO
Kunnskap om
- Overvekt og fedme; forstå hva det er, og kunne gjengi årsaker, utbredelse og konsekvenser på individ- og systemnivå
- Identitet, skam og stigma; forstå hvordan eget og andres blikk på oss påvirker opplevd mulighet til endring, kjenne til hvordan stigma utvikles, samt forstå forskjellen på skyld og skam
- Kommunikasjon; betydningen av rolleforståelse samt gode relasjonelle- og kommunikative ferdigheter i endringsarbeid
Ferdigheter i å
- gjennomføre samtaler med kunder med vekt på relasjons- og kommunikasjonsferdigheter som styrker kunden
- gjennomføre kartlegging av kundens utgangspunkt, mål og behov, med oppmerksomhet rundt alle dimensjonene i helsebegrepet
Generell kompetanse til å
- reflektere rundt egne verdier og læringsprosess
- innta rollen som profesjonell veileder i kundemøter
- anvende kunnskap og ferdigheter i veilednings- og innovasjonsarbeid
- analysere samspillet mellom system- og individnivå for mennesker med overvekt eller fedme for å sammen med kunden kunne identifisere handlingsrommet for endring
- identifisere hvem som trenger annen kompetanse enn det en helseveileder i ABEL skal tilby, og kjenne til ulike aktuelle aktører
Læringsmål LHL
- Helseveilederen skal kunne utforme et individuelt tilpasset treningsopplegg basert på risikofaktorer, sykdom og personlige faktorer.
- Helseveilederen skal være i stand til å kartlegge når det er kontraindisert å trene og videre utredning er nødvendig.
- Helseveilederen skal kunne støtte og veilede bruker til en hjertevennlig livstil.
- Helseveilederen skal ha forståelse for og anerkjenne hvordan det oppleves å bli rammet av sykdom og hvordan det kan føre til følelsesmessige reaksjoner.
- Helseveilederen skal kartlegge og styrke brukeren sin helsekompetanse(*) for forståelse og mestring av egen helse*
*Helsekompetanse: Helsekompetanse er personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helse- og omsorgstjenesten. Kilde Helsedirektoratet.